امروزه سند تک برگ یا سند یک برگ، یکی از انواع سند های ملکی است که جهت مالکیت اموال غیر منقول و توسط دفاتر ثبت اسناد رسمی صادر می شود در واقع سند تک برگ همان سند مالکیت است که به شیوه نوین و الکترونیکی صادر می شود. قبل از صدور سند تک برگی، املاک دارای سند منگوله دار بودند ولی سند تک برگ از سال 1390 به بعد برای هر ملکی که خریداری گردید، صادر شد. برای دریافت سند تک برگ باید به دفاتر ثبت مربوطه مراجعه کرد و فرم درخواست را پر نمود. دریافت سند تک برگ مزایای زیادی دارد چرا که سند تک برگ مربوط به هر ملک، از امنیت و اعتبار بالایی برخوردار است و دارای یک هولوگرام می باشد که امکان جعل را به حداقل می رساند. علاوه بر این سند تک برگ، طبق یک عملیات کاملا مکانیزه ثبت الکترونیکی می شود. به همین خاطر، ایمنی بالایی دارند و اطلاعات آنها از بین نمی روند. اگر تمایل دارید از در مورد سند تک برگ بیشتر بدانید، در این مقاله با ما همراه شوید.

مقایسه سند مالکیت تک برگ و دفترچه‌ای

  1. ویژگی بارز سند تک برگی وجود هولوگرام امنیتی است که موجب جلوگیری از جعل می شود، در صورتی که در سند دفترچه ‌ای به این صورت نیست.ضمن اینکه این در سند تک برگ، جزئیات دقیق درج می شود. این نوع سند بر خلاف سند دفترچه ‌ای، به ‌صورت رایانه ‌ای تنظیم و چاپ می ‌شود که همین موجب شده اطلاعات و مندرجات سند، بر خلاف درج دست نویس، به‌ طور شفاف و وضوح مشخص باشد ضمن اینکه به علت نبود امکان کم یا اضافه کردن به مندرجات سند، از هرگونه جعل و سوء ‌استفاده‌ ای جلوگیری می شود.
  2. سند های منگوله دار معمولا 12 الی 32 صفحه یا بیشتر را در بر می گرفتند در صورتیکه با وجود سند تک برگ تمام اطلاعات یک ملک در یک برگ قرار دارد.
  3. در سند تک برگ برخلاف سند دفترچه ‌ای، نقشه کاداستر ملک که دقیقا منطبق با نقشه هوایی محل است، قرار دارد.
  4. در سند تک برگی فقط مشخصات یک مالک درج می شود و  در نقل و انتقالات بعدی این سند از اعتبار ساقط می شود و سند تک برگ جدید به نام مالک جدید صادر می‌ گردد.در صورت وجود شریک یا شرکا امکان تفکیک و دریافت سند به صورت مجزا وجود دارد.
  5. یکی دیگر از ویژگی اسناد تک برگ، سهولت در نقل و انتقال ملک است.
  6. امکان دریافت وام، تسهیلات بانکی و خدمات مختلف با استفاده از سند تک برگ راحت تر است و امکان استعلام سریعتری برای آن وجود دارد.

چه اطلاعاتی در سند تک برگ وجود دارد؟

  • اطلاعات شخصی: نام، کد ملی و آدرس
  • اطلاعات ملک: نوع ملک مانند زمین، ساختمان یا آپارتمان و محل، مساحت و شماره ثبت آن
  • اطلاعات مالکیت: نوع مالکیت، مانند مالکیت اختصاصی، مالکیت مشاعی یا ارث و نام مالکین

برای اخذ سند تک برگ چه مدارکی نیاز است؟

برای اخذ سند تک برگ قبل از مراجعه به دفتر اسناد رسمی، مدارک زیر را آماده کنید:

•             اصل و کپی سند منگوله دار

•             اصل و کپی مدارک هویتی مالک مانند کارت ملی و شناسنامه

•             اصل و کپی گواهی پایان کار ساختمان

•             اصل و کپی تسویه حساب شهرداری

•             اصل و کپی تسویه حساب اداره دارایی

•             نقشه یو تی ام از ملک که توسط شرکت های نقشه برداری معتبر مانند دفتر نقشه برداری آربن تهیه می شود.