در فناروی امروزه، اسپیکر جزو یکی از لوازم جانبی پرطرفدار برای پخش کردن موزیک یا هر فایل حاوی صدا در انواع تولد‌ها، مهمانی‌ها، مراسم ختم و سایر مراسم مذهبی شمرده میشوند. اسپیکر با توجه به کارایی که دارد؛ به یکی از محبوب‌ترین وسیله برای پخش صدا تبدیل شده است. این را هم باید اضافه کنیم که اسپیکر مانند دیگر وسیله‌های الکترونیکی است و به‌مرور ممکن است به دلیل استفاده‌ی نادرست از تجهیزات، تعمیر نامناسب و عدم نگهداری یا انتخاب کابل‌های نامناسب آسیب ببیند. از آن سو تعمیر کردن این وسیله هم میتواند دشوار باشد. اگر قرار است خودتان نگاهی به مشکلش بیاندازید؛ به دلیل پپیچیده بودن این وسیله ممکن است به اجزای دیگر آن آسیب برسانید. اگر قرار است که یک تعمیر کار هزینه‌ی زیادی جهت تعمیر اسپیکر بگیرد؛ مقرون به صرفه نیست. ما سعی داریم تا در قالب این محتوا تعدادی از رایج‌ترین مشکلات اسپیکر را به همراه راه‌حل در اختیارتان قرار دهیم؛ پس با ما همراه شوید.

عیب‌یابی اسپیکر و رفع آن

پخش نکردن صدا

اگر موبایل شما از طریق یک کابل به اسپیکر متصل شده است و اکنون صدا پخش نمیشود یا کیفیت پائینی دارد؛ میتوانید از 3 کمرحله‌ی زیر برای حل‌کردن آن کمک بگیرید.

اولین مرحله برای رفع این مشکل بررسی و چک کردن صدای منبع است. شما باید پخش کردن صدایی از موبایل را با یک سیستم دیگر پخش کننده‌ی صدا امتحان کنید؛ این کار باعث میشود تا متوجه شوید مشکل از سیستم‌‌ شما است یا خیر.

در این مرحله شما باید اطمینان حاصل کنید که منبع ورودی درستی را انتخاب کرده اید. سیستم‌های پخش کننده‌ی صوت دارای چندین گذینه برای ورودی هستند؛ که جک صدای 3.5 میلی متری، فیبر نوری، RCA و حتی بلوتوث را شامل میشود. شما باید چک کنید که کدام ورودی را انتخاب کرده‌اید.

اگر طبق مرحله‌ی قبلی ورودی را چک کردید و فهمیدید عیب از ورودی اسپیکر نیست؛ باید کابل‌های متصل به آن را چک کنید. حتی بهترین و مقاوم‌ترین کابل‌هاهم در اثر گذشت زمان فرسونده میشوند و در اثر این فرسوده شدن؛ مثل قبل کارکرد خوبی نخواهند داشت. در این صورت باید کابل کشی‌هارا نو کنید.

شنیدن صدای نویز

این مورد یکی از رایج‌ترین مشکلات مخصوصا در اسپیکر‌های قدیمی است؛ به همین دلیل قصد داریم تا راهکار‌هایی برای رفع این صدا به شما ارائه دهیم.

اولین مرحله برای رفع صدای نویز، چک کردن موقعیت کابل‌هاو اتصال آنها است. منظور ما از “چک کردن موقعیت کابل‌ها”این است که شما از اینکه سیم‌ها دچار پارگی یا فرسودگی نشده اند اطمینان حاصل کنید.

دومین گامی که باید برای خلاص شدن از این نویز‌هابردارید؛ این است که اگر اسپیکر شما از نوع بلوتوثی است و صدا را به صورت نویز دار پخش میکند؛ بهتر است ازمیزان فاصله بین رایانه و اسپیکر خود را کم کنید. چرا که خارج شدن دستگاه رایانه از محدوده‌ی قابل قبول توسط اسپیکر نیز میتواند عامل اصلی پخش صدای نویز دار باشد.

اگر روش های بالا جواب نداد باید از نصب بودن درایور های اسپیکر و سیستم پخش کننده‌ی صدا مطمئن شوید. اگر این درایور‌ها متصل نبودند؛ آنها را نصب و دوباره پخش صدا از طریق اسپیکر را امتحان کنید.

تعمیرکار اسپیکر

روشن نشدن

روشن نشدن اسپیکر‌های بلوتوثی مشکلی است که بسیاری از صاحبان این نوع اسپیکر با آن مواجه میشوند. این موضوع میتواند به شارژ آن ربط داشته باشد. شما این مورد را میتوانید با خرید یا تعویض کابل شارژ یا استفاده از پاور بانک حل کنید.

متصل نشدن

در این موقعیت شما اول باید مرکز اتصال موبایل یا رایانه را به اسپیکر چک کنید. تا گوشی شما روی حالت پرواز نباشد؛ چرا که روشن بودن حالت پرواز، بسیاری از سیگنال‌های موبایل را قطع میکند و مانع متصل شدن آن به اسپیکر میشود. این موضوع ممکن است برای شما پیش‌پا افتاده باشد اما متصل نشدن اسپیکر یکی از رایج‌ترین مشکلات اسپیکر‌هااست.

خاموش شدن نگهانی اسپیکر بلوتوثی

شاید این مشکل برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی صدا اسپیکر را زیاد میکنید به‌طور ناگهانی و خودکار خاموش میشود. قطع شدن اتصال و خاموش شدن اسپیکر در هنگام زیاد کردن میتواند دلیلی برای عوض کردن یا خرید باتری جدید باشد؛ چون خاموش شدن آن به معنای کمبود جریان برق و باتری است.

قطع و وصل شدن صدا به‌طور متوالی

قطع و وصل شدن پشت‌سرهم اسپیکر‌های بلوتوثی میتواند به‌دلیل اتصالی کردن سیم‌هاباشد. شما با باز کردن بدنه‌ی اسپیکر و جدا کردن آن میتوانید اجزای درونی آن همانند آنت‌هاو سیم‌هارا بررسی کنید و بیابید که عیب از کجای کار است. ما به شما توصیه میکنیم که اگر اسپیکری که خریداری کرده اید دارای گارانتی است؛ تعمی آن را حتما به شرکت تولید کننده و ارائه دهنده اش بسپارید.

ولوم و صدای اسپیکر

اگر ولوم اسپیکر شما بسیار کم شده و به سختی صدا را بشنوید؛ ممکن است مشکل دکمه یا کلید ولوم باشد. اگر در این زمینه تخصص دارید و میدانید مشکلی بزرگتر پیش نخواهد آمد؛ میتوانید این موضوع را خودتان بررسی و چک کنید. قبل از آن سعی کنید کلید ولوم را تمیز کنید؛ وجود گرد و غبار زیاد روی کلید تنظیم ولوم میتواند میزان کارکرد آن را کاهش دهد و این مشکل را ایجاد کند.

شارژ نشدن اسپیکر

یکی دیگر از رایج‌ترین اتفاقاتی که برای یک اسپیکر میافتد؛ شارژ نشدن است. اگر شما اسپیکر را به شارژ متصل کرده‌اید اما شارژ نمیشود؛ باید احتمال شکستگی در ناحیه‌ی سوکت شارژر یا اتصالی آن را بدهید و به فکر تعویض این شارژر خراب با یک شارژر جدید باشید. همچنین به شما هشدار میدهیم که اگر برای شارژ کردن اسپیکر از آداپتور استفاده میکنید؛ موارد ایمنی را رعایت کنید. یکی از این موارد ایمنی، استفاده نکردن از آداپتور‌های متفرقه برای شارژ کردن اسپیکر است؛ این کار نه تنها به اسپیکر آسیب میزند و باعث عیب پیدا کردن آن میشود بلکه سلامت شما را نیز با اتفاقاتی اعم از آتش‌سوزی در اثر اتصالی کردن تهدید میکند.

نخواندن فلش

این مورد میتواند برای هر کدام از شما عزیزان اتفاق افتاده باشد که اسپیکر، فرمت فلش را نخواند و قادر به پخش صدا نباشد. این مشکل ممکن است در اثر دقت نکردن و اشتباه جازدن فلش رخ بدهد. علاوه بر این اگرهنگام جازدن فلش دقت نکنید شکستن پورت فلش و افتادن قطعه‌ی فلزی درون اسپیکر موجب اتصالی کردن و مواردی خطرناک میشود.

البته این را هم از ما به یاد داشته باشید که در این مواقع فقط مشکل از اسپیکر نیست. وقتی اسم نخواندن فلش،رم و مموری می‌آید بیشتر مردم سمتشان سمت معیوب بودن اسپیکر میرود اما گاهی اوقات این فلش است که خراب است یا فایل‌های ویروسی دارد.

تعمیر اسپیکر در تهران

جمع بندی کارهایی برای حل مشکلات اسپیکر‌ها

1- چک کردن منابع تغذیه اسپیکر

قبل از اقدام به انجام هر کاری، برای رفع مشکل اسپیکر میزان شارژ باقی مانده را چک کنید و از وجود میزان شارژ کافی یا کارکرد باتری‌ها مطمئن شوید. همچنین اتصال‌ منابع تغذیه را چک و سفت کنید.

2- چک کردن اتصال بلوتوث

اگر در موقعیتی قرار دارید که هم اسپیکر و هم رایانه روشن است ولی بهم وصل نمیشوند، اتصال بلوتوث را چک کرده و به بخش تنظیمات آن بروید؛ چک کنید که دستگاه و اسپیکر شما در محدوده ای نزدیک به هم قرار دارند. اگر باز هم جوابی نگرفتید، تنظیمات بلوتوث را ریست کنید و به صورت مجدد اتصال را برقرار کنید.

3- بررسی کردن تنظیمات صدا

برای رفع مشکلی که اسپیکرتان دارد؛ تنظیمات صدا را بررسی کنید و از روشن بودن صدا و تنظیم شدن آن به خوبی باخبر شوید؛ همچنین ولوم اسپیکر را افزایش دهید. علاوه بر این موارد گذینه‌هایی مثل تعادل صدا و صدای استرو را هم چک و تنظیم کنید.

4- بازنگری درایور‌ها

در اغلب موقعیت‌هابروزرسانی کردن درایور‌های اسپیکر و سیستم موجب میشود تا عملکرد بهتری داشته باشد. اگر مشکلی برای اسپیکر پیش آمده شاید با نصب نسخه‌های بروز درایور‌هابرطرف شود.

5- چک کردن اتصالات سیم‌ها

فرقی ندارد که اسپیکر شما چه مشکلی پیدا کرده است؛ یکی از کارهایی که ممکن است راه‌حلی برای رفع این مشکل باشد؛ این است که اتصالات سیم‌هاو کابل‌هارا چک کنید.